Cikkek a táplálkozással kapcsolatban
2018.01.08 02:20

Testtípusok és jellemzőik

Nem vagyunk egyformák, mégis hasonlítunk. Hogy ezt miért mondom?! Azért, mert annak ellenére, hogy valóban mindenki más és más, a testfelépítésünkben találhatunk hasonlóságokat, egyfajta mintát.

Ezt a mintát pedig testtípusoknak nevezzük. Most megtudhatod, hogy te melyik testtípusba tartozol! ;)

 

 

 

A testtípusok megalkotása.

Az 1930-as évekig nem igazán foglalkoztak a testtípusokkal, nem "fejtették meg" a hasonlóságokat, a mintákat. Ekkor jött Sheldon. Ismeres Sheldont? Nem, nem Sheldon Cooperről beszélek, hanem az amerikei pszichológusról, William Herbert Sheldonról, aki 1940-es "The varieties of human physique" című publikációjában hozta nyilvánosságra a saját kutatásai eredményeként felvázolt három testtípust.

A Sheldon által definiált három testtípus a következő:

  • Ektomorf
  • Mezomorf
  • Endomorf

Sheldon ahogy írtam is egy pszichológus volt, aki ennek megfelelően a testalkatok, testtípusok megalkotásánál nem csak a testi adottságokat vette alapul, hanem megpróbálta összeegyeztetni, azonosítani a testtípusokhoz kapcsolódó jellemvonásokat és a temperamentumot is.

Bár főleg a fitnessziparban mai napig is megmaradt a fent említett három testtípus, Sheldon ezen munkáját kétkedve fogadta a szakma, lévén az elmélete elég erős sztereotípiákon alapszik. Nem segített ezen az 1954-ben megjelent "Atlas of Men" című könyve sem, mely tele volt rasszista és antiszemita megnyilvánulásokkal.

Akkor a testtípusok kuka?!

Nem feltétlen. Méghozzá azért nem, mert bár Sheldon elmélete több ponton is megbukott (főleg a testtípus és a vérmérsékel közötti összefüggésnél), mégis egyes testi jellemzőket ill. testünk reakcióit figyelembe véve könnyebb meghatároznunk a három testtípus alapján, hogy hogyan alakítsuk a testedzésünket és mire kell figyeljünk az étrendünk összeállítása során.

Ugyanakkor nem szabad azt sem szem elől téveszteni, hogy a legtöbb esetben nincs "tiszta" testtípus, azaz jó eséllyel meg fogsz találni magadban is két testtípusnál felsorolt jellemzőt is. Azaz nagyvalószínűséggel kevert testtípussal rendelkezel. Az egyes jellemzők viszont nagyon szépen körül fogják neked határolni, hogy mit szabad és mit nem a számodra álomalaknak számító testfelépítés eléréséhez. ;)

Nézzük az egyes testtípusokat külön-külön.

 

 

Ektomorf

Jelemzők:

  • vékony testalkat
  • nehezen épít nagyobb izomtömeget
  • szinte egyáltalán nem zsírosodik
  • nagyon gyors anyagcsere
  • hosszú végtagok
  • vékony ízületek
  • keskeny csípő

 

Ha ektomorf vagy, akkor tőled garantáltan irígyelni fogják azt, hogy gyakorlatilag bármit ehetsz, akkor sem fogsz zsírosodni. Ugyanakkor neked épp ez lesz az, ami nem tetszik magadban, ugyanis hiába szeretnél hízni, egy kis izmot felépíteni magadra, lehetetlen küldetésnek érzed.

Étkezés: Gyakorlatilag bármit ehetsz, nem kell félned a zsírosodástól, az izmaid fedettségétől. Ugyanakkor, ha hízni (izmosodni) szeretnél, akkor rengeteg plusz kalóriára lesz szükséged, melyeket főleg szénhidrát és zsírok formájában kell bevinned a szervezetedbe.
 

Mezomorf

Jelemzők:

  • kerek, formás és elég "száraz" izomzat
  • keskeny csípő
  • edzés hatására gyors izomfejlődés
  • relatív vékony ízületek

 

Ha mezomorf vagy, akkor valószínűleg téged irígyelnek a legtöbben és sokat hallod a "rohadj meg", ill. a "neked könnyű" szókapcsolatokat. :) Nem véletlen, ugyanis ha odafigyelsz arra, hogy mit és mennyit eszel és edzel mellette, akkor relatív gyorsan egy nagyon esztétikus és zsírmentes izomtömeget fel tudsz építeni. Ha nőni, ha fogyni akarsz, nem lesz olyan nehéz dolgod.

Étkezés: Egy kiegyensúlyozott étrendet kell tartanod. Bár kerülnöd kell a nagy zabálásokat (mert nem olyan gyors az anyagcseréd, mint egy ektomorfnak), de nem kell félned olykor a félreevések miatt. Viszont ügyelned kell arra, hogy ne kényelmesedj el sem az edzésben, sem az étkezésben, ugyanis a nagy zabálások egy ilyen testtípusnál már meghozzák a zsírosodást is.

 

Endomorf

Jelemzők:

  • erőteljes alkat
  • vastag ízületek
  • széles csípő
  • hízékonyság
  • relatív könnyű izomépítés
  • lassú anyagcsere
  • nehézkes fogyás

 

Ha endomorf vagy, az általában szívás! Főleg, ha szereted a jó kajákat és nehezen tartasz mértéket belőlük. Nyugi én is ez vagyok (nagyrészt), így tudom miről beszélek. Na téged nem igazán irígyel senki (bár egy strongman versenyen igen is jól mutat, és kell is a nagy, robosztus felépítés és a testsúly, de ez más téma). Nagyon könnyen jönek fel a kilók, és nagyon nehezen szabadulsz meg tőlük, így ha egyszer elengeded magad, hosszú hónapokra cseszel ki magaddal...

Étkezés: Nagyon figyelned kell, hogy mit és mennyit eszel, mert már ha csak melléharapsz egy szenvicsnek, akkor is hízol egy kilót. Kerülni kell az egyszerű szénhidrátokat, cukrokat! El kell felejteni a cukros üdítőket és a nasizást (kivéve persze a jó makrókkal rendelkező proteines nasikat, amik egyszer-egyszer beleférnek).

 

 

Konklúzió:

Hiába a három testtípus, nagy eséllyel kevert testtípusú vagy, azaz bár van egy domináns testtípus, ami rád passzol, mégis akadhat egyéb testtípusból is olyan jellemző, ami rád igaz.

Ezért érdemes talán inkább a következő két jellemzőre koncentrálni: mennyire zsírosodsz, mennyire könnyen pakolsz fel izmot. Ha ezekkel tisztában vagy, akkor máris könnyebben meg tudod magadnak határozni, hogy mire kell figyelned az étkezésed és az edzéseid során.


 

Írta:
Fülöp Mihály (Suta)

Ha nem szeretné lemaradnia a jövőben az ilyen cikkekről,
iratkozz fel a hírlevelemre
(ráadásul most ajándék kupont is kapsz tőlem)!

A hírlevél feliratkozási oldalt az alábbi linken éred el:
http://www.finomprotein.hu/hirlevel

Források:

https://books.google.hu/books?id=6mu3DLkyGfUC&pg=PA427&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

http://www.innerexplorations.com/catpsy/t2c4.htm

Webáruház készítés