Új jelszó kérése

Cikkek a táplálkozással kapcsolatban

2016.01.18 01:10
5+1 ok, amiért Te is figyelj a megfelelő rostfogyasztásra!



 

Azt szerintem Te is nagyon jól tudod, hogy szükségünk van a rostokra. De még mennyire! Talán főleg a diéta során szokták az emberek emlegetni a rostok fontosságát, de hidd el, nem csak akkor fontos a megfelelő rostbevitel, sőt...

 

 

 

 

Tudtad, hogy az ajánlott napi rostbevitel 25-35g?! És azt tudtad, hogy ebből az emészthetetlen anyagból az ajánlott napi rostbevitelt 10 emberből átlagosan csak 1-2 ember éri el?! Azért ezek elég elszomorító adatok, főleg ha végigolvasod a következő okokat, amiért nagyon fontos lenne mindenki számára (diétától függetlenül is) a folyamatos megfelelő rostfogyasztás!

 

Nézzük, hogy mi ez az 5+1 ok, ami miatt Neked is oda kell figyelned a megfelelő rostbeviteledre:

1.: Segíti az emésztést: így elősegíti a hatékony tápanyagfelszívódást.

2.: Teltségérzetet okoz: ezért szokták főleg diétánál emlegetni, ugyanis így tovább elkerülhető az éhségérzet, így kevesebb kalóriabevitellel is "elvagyunk", azaz támogatja a sikeres diétát.

3.: Méregtelenítő hatású: a belekben található baktériumok által termelt káros anyagokat és a szervezetbe bekerült egyéb mérgező vegyületeket is megköti és azokat a széklettel eltávolítja a szervezetből.

4.: Enyhíti a székrekedést: mivel bélmozgást indukálnak.

5.: Megakadályozzák a zsír lerakódását: A rostok nem csak vizet, de makrotápanyagokat is megkötnek, így a zsírmolekulákat is, ezzel megakadályozva, hogy megemésszük őket, és lerakódjanak a testünk zsírraktáraiba.

+1: Csökkentik a vércukorszintet: a kutatások kimutatták, hogy a vízben oldható rostok azzal csökkentik a vércukorszintet, hogy megemelik az inzulinszintet. Így pl. egy cukorbeteg számára ez azt is jelentheti, hogy csökken az igény a külső forrásból származó inzulinra. Azonban mielőtt cukorbetegek nagyobb mennyiségű rostot fogyasztanának, javasoljuk mindenképp konzultáljanak orvosukkal!

 

A megfelelő rostbevitelt pl. a következő élelmiszerekkel lehet biztosítani:

Zöldségek, gyümölcsök, gabonafélék, teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszer, zab, zabpehely, hüvelyesek. Kiváló rostforrás lehet még az útifű maghéj is, melyet mi csak INSTANT ROSTnak szoktunk hívni, ugyanis 100g-jából 74g rost, ami egyedülállóan kiemelkedő arány!

 

Túl sok rost?!:

Igen, sajnos van ilyen is. Amennyiben túl sok rostot viszel be a szervezetedbe, akkor az megakadályozhatja egyes ásványi anyagok és vitaminok felszívódását. Továbbá, ha csak azt nézzük, hogy a makrotápanyagok felszívódását is gátolhatja nagyobb mennyiségben, akkor figyelnünk kell arra is, hogy pl. nem csak a zsírok, de a fehérje felszívódását is akadályozhatja, így megfontolandó, hogy túlzásba visszük-e a rostfogyasztást! ;)

 

Összegezve:

Ügyeljünk a megfelelő mennyiségű (napi 25-35g) rostbevitelre, mert számos pozitív hatással lehet a szervezetünkre, nem csak diéta során! Ugyanakkor ne vigyük túlzásba, mert a visszájára fordulhat!

Webáruház készítés
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.