Cikkek a táplálkozással kapcsolatban
2016.01.02 09:25

A cukor hizlal, és PONT!

 



A cukor hizlal. Ezzel szerintem nem mondunk újat. Ugyanakkor érdemes megvizsgálni, hogy miért is van ez, és mi vezet a cukorfüggőséghez, valamint mivel tudsz kilábalni belőle...

 

 

 

Leegyszerűsítve, laikus szemmel nézve, amikor cukrot eszünk, az megnöveli a vércukorszintünket, ami viszont ahhoz vezet, hogy az inzulinszintünk is megemelkedik. Na már most, az inzulin egy hormon, amely a vércukorszint ellenőrzését szolgálja, tehát azért szabadul fel a szervezetünkben, hogy segítse a vércukorszintünk szabályozását. Ha – és ez egy nagy ha – a cukor nem kerül gyorsan felhasználásra energia formájában, akkor az inzulin eltávolítja azt a vérből, majd átalakítja trigliceridekké a májban. Ezek a trigliceridek később testzsírként raktározódnak el.

 

A cukor viszont nem csak zsírrá alakul át a szervezetünkben, hanem ez egy erőteljesen függőséget okozó anyag is, amely bizonyos körülmények között bizonyítottan vezet neurokémiai és viselkedésbeli változásokhoz, ami ráadásul hasonlít a kábítószer-használat hatásaira. A cukor fogyasztása egyfajta „örömérzetet” ad számunkra, továbbá ópiátokat és dopamint szabadít fel az agy „jutalmazó központjában” (vagy más néven: nucleus accumbens), amely egyébként ugyanaz a terület, melyet a kábítószerek, mint például a nikotin vagy a kokain is stimulálnak. Ez tehát gyakorlatilag cukorfüggőséghez vezethet!

 

Te cukorfüggő vagy?

 

Erős sóvárgást érzel a cukor után, és nem tudod abbahagyni vagy csökkenteni a fogyasztását annak ellenére, hogy negatív fizikai következményei vannak, mint például a súlygyarapodás? Akkor minden bizonnyal te is cukorfüggő vagy! Azonban nem kell rögtön pánikba esned, hiszen leküzdhető ez a függőség, és mi itt vagyunk, hogy segítsünk neked áthidalni ezt a gyötrelmes akadályt!

 

Hogyan vethetsz véget a cukorfüggőségednek?

 

Amikor cukor után sóvárogsz, nem csak arra a bizonyos „örömérzetre” vágysz, amely cukorfogyasztás után az agyban jelentkezik, ilyenkor valószínűleg alacsony a vércukorszinted is, ami miatt fáradtnak, levertnek és boldogtalannak érzed magad. Az az ideális, ha stabil a vércukorszinted az egész nap folyamán, így energikusnak érzed magad, könnyebben nézel szembe a nap kihívásaival. Amit tehetünk ezért, az a rendszeres (2-3 óránkénti) étkezés, valamint a megfelelő ételek fogyasztása. Az alacsony glikémiás indexű (GI) élelmiszerek igen csekély hatással vannak a vércukorszintre, ezért nem okoznak hirtelen vércukorszint-növekedést. Ilyen alacsony glikémiás indexű ételek például a következők: fekete áfonya, málna, diófélék (pl.: mogyoróvaj), zabpehely, zabkorpa, teljes kiőrlésű élelmiszerek (mint például teljes kiőrlésű kenyér, barna rizs), szója, lenmag, zöldségek (gomba, brokkoli, sárgarépa, paradicsom, káposzta).

 

Átlagosan három napra van szükség ahhoz, hogy teljesen alábbhagyjon az édesség utáni sóvárgás, és ismét erőteljesnek és energikusnak érezhesd magad a teljes értékű ételeknek, antioxidánsokban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag élelmiszereknek köszönhetően. Az inzulinérzékenységed fokozatosan javulni fog, és nem lesz már szükséged hirtelen vércukorszint-növekedésre ahhoz, hogy jól érezhesd magad. A vércukorszinted stabilizálódni fog, és jelentősen javul majd az egészséged a tiszta étkezés és a megfelelő kalóriabevitel eredményeként. Ráadásul kalóriadeficit esetén még zsírt is égetsz, és szépen lassan elkezdenek lefelé olvadni a felesleges kilók!

 

Amikor megpróbálod csökkenteni a cukorfogyasztásodat, minden azon múlik, hogy milyen típusú ember vagy, ha a függőség elleni küzdelemről van szó.

  • Ha azoknak a csoportjába tartozol, akik határozottak és erős akaraterejük van, valószínűleg megengedhetsz magadnak néha-néha egy kis élvezetet, ami gyakran még segíthet is a célod elérésében, illetve abban, hogy a későbbiekben is összpontosítani tudj. Nagy ösztönzést jelent az a bizonyos „csaló étkezés” sokak számára azok közül, akik 90%-ban tisztán étkeznek.
  • Ugyanakkor, ha azoknak a csoportjába tartozol, akikből hiányzik a fegyelem, akkor lehet, hogy éppen a cukorfogyasztás hirtelen abbahagyása lehet a legjobb módja a függőség leküzdésének. Próbáld meg teljes mértékben megállni a feldolgozott élelmiszerek és hozzáadott cukrot tartalmazó ételek fogyasztását három napig!

 

 

Ezek helyett fogyassz inkább alacsony glikémiás indexű ételeket és gyümölcsöket, hogy stabilizálódjon a vércukorszinted, és figyeld meg magadon a változásokat ez után a három nap után!

Semmi okod sincs arra, hogy éhes vagy fáradt legyél, ha rendszeresen egészséges, teljes értékű ételeket fogyasztasz, szóval próbáld meg, talán még könnyebb is lesz, mint ahogy elsőre gondolnád! ;)

 

Hayley Madigan cikke alapján, mely megjelent a TPW The Locker Room-ban 2015.04.28-án.

Webáruház készítés